Zorganizuj swoją przestrzeń #1: ŚCIANA

Od początku roku walczę o lepszą organizację swojego życia i przestrzeni w swoim domu. Jak mi idzie? Jak krew z nosa, ale nie poddaję się. ...

Od początku roku walczę o lepszą organizację swojego życia i przestrzeni w swoim domu. Jak mi idzie? Jak krew z nosa, ale nie poddaję się. Mam zamiar w styczniu przyszłego roku zasiąść przy panelu bloga i napisać, że poczyniłam milowe kroki w tej dziedzinie. Wierzę w to całą sobą, że się uda. Nie będę może od razu Marthą Stewart, ale wiem, że moja efektywność wzrośnie, dom będzie w lepszym stanie, praca będzie wykonana i będę mogła powiedzieć, że "wszystko poprawnie hula". 

Zbieram masę inspiracji związanych z organizacją przestrzeni swojego życia, dlatego postanowiłam zacząć się nimi z Wami dzielić! Dziś zaczynam od zagospodarowania swoich ścian - miejsca doskonałego do codziennego użytku, nie tylko do ładnego wyglądania za sprawą obrazów czy plakatów. Kiedy nie ma już miejsca na stawianie czegoś na podłodze, szafce lub blacie - czas na ścianę!

KUCHNIA

Źródło: Pinterest

W kuchni ściana okazuje się być bardzo przydatna. Na blatach, jak wiadomo, można się rozszaleć z przygotowywaniem potraw, więc warto mieć na nich odpowiednią ilość miejsca. Dlatego to, co stałoby na blacie, można przesiedlić na ścianę - nie będzie zajmowało miejsca i będzie łatwo dostępne podczas gotowania! 
Co może wylądować na ścianie? 
Praktycznie wszystko: noże (j.w. na magnetycznej listwie), chochle, łyżki, durszlaki, pokrywki garnków, garnki, patelnie, pojemniki z przyprawami, zioła i inne akcesoria. Wystarczy zamontować szynę z haczykami (można sobie sprawić taką np. w IKEI) i eksperymentować z możliwościami! 

MAGAZYNY, KALENDARZE, PLANY, POCZTA ITP.

Źródło: 1. One Creative Housewife 2.Pinterest

Zawieszając na ścianie "półkę na gazety" zyskamy miejsce nie tylko na prasę, ale również na pocztę, notatki, ulotki reklamowe, notesy, przepisy itp. Zawieszając taki stojak w dziecięcym pokoju - miejsce na zeszyty lub rysunki. Do wyboru, do koloru! Poza tym na ścianie można umieścić miesięczny kalendarz, planner, listę zakupów itp. Wszystko, co najprawdopodobniej walało by się na stole, biurku czy podłodze.
Dla rodziców świetnym rozwiązaniem jest powieszenie tablic suchościeralnych/magnetycznych z planem zajęć każdego dziecka oraz z kalendarzem ważnych wydarzeń związanych z ich życiem (szkolne akademie, zawody sportowe, wystąpienie teatrzyku). Można powiesić również wieszaki na plecak (choć trochę wątpię, że sprawdzałoby się to w polskich warunkach - w końcu dzieciaki noszą pół biblioteki i pół sklepu papierniczego na plecach, a przy odrabianiu lekcji muszą to na bieżąco wyciągać z plecaka... mój zawsze leżał rzucony pod biurkiem, gdybym miała po niego chodzić stale do przedpokoju - w życiu nie odrobiłabym żadnej pracy domowej).

Źródło: 1. Pinterest, 2. Delightful Order


DOMOWE BIURO

Źródło: Stylowi.pl

Wszelkie notatki umieszczone na kolorowych karteczkach, adresy, numery telefonów zapisywane w pośpiechu, ważne informacje dotyczące różnych wydarzeń - wszystko to wystarczy przypiąć do tablicy korkowej lub magnetycznej. Łatwo o zgubienie takich rzeczy, zwłaszcza kiedy żyje się na wysokich obrotach oraz realizuje wiele zadań i zleceń. Ja niejednokrotnie byłam na siebie wściekła, że gdzieś zginęła mi jakaś ważna notatka. 
Ponadto na ścianie można umieścić pojemniki na przybory biurowe: długopisy, ołówki, linijki, nożyczki. Łatwo można w ten sposób uporządkować również notesy, kalendarzyki itp. Dla mnie ściana jest zbawienna w takim wydaniu, bo nawet moje duże biurko cudem mieści komputer, monitor, drukarkę, kuwety na dokumenty. Przyborniki nie mają już na nim niestety miejsca dla siebie. 

MOODBOARD

Źródło: Pinterest

Moodboard czyli tak zwana "tablica inspiracji" świetnie prezentuje się nad biurkiem (choć może się znajdować w każdym innym miejscu). Wszystko, co zaspokaja naszą estetyczną potrzebę piękna, co nastraja nas pozytywnie i inspiruje, może znaleźć miejsce właśnie na ścianie. To mogą być zdjęcia z magazynów, wydrukowane zdjęcia z internetu, zdjęcia z prywatnej kolekcji, palety kolorów, kwiaty zebrane na łące, naszyjnik od przyjaciółki itd. Tego typu kolaż będzie się zawsze świetnie prezentował. 
Choć mnie ostatnimi czasy marzy się ściana cała pokryta korkiem, przypominająca ścianę Carrie - głównej bohaterki serialu Homeland:: 



 GARAŻ/POMIESZCZENIE GOSPODARCZE


Źródło: Martha Stewart

Pomieszczenia gospodarcze i garaże mają to do siebie, że łatwo w nich o chaos i nieporządek. Kiedy zaczynamy ustawiać w kącie miotłę, szybko dołącza do niej kolejna, a do nich jeszcze mop, szufelka itd., a sięgnięcie po miotełkę zaczyna być niczym gra w bierki - ciężko nie poruszyć innych elementów. 
Podoba mi się rozwiązanie Marthy Stewart - z wieszaniem tego typu sprzętów. Nie dość, że każda miotła ma swoje miejsce, to na dodatek jej "włos" się nie odgina dzięki temu i nie niszczy. 
Poza tym - śrubki, młotki, śrubokręty, taśmy izolacyjne, kleje, nożyce itd. - wszystko to może znaleźć miejsce na odpowiednio zaaranżowanej ścianie. I nie trzeba chodzić i szukać godzinami tego, co jest nam akurat potrzebne. 

Ja mam w planach aranżować swój dom w taki sposób, aby wykorzystywać również potencjał ścian - nie tylko dekoracyjny. Lubię, kiedy dostęp do potrzebnych rzeczy jest łatwy i nie wymaga ode mnie przedzierania się przez stertę innych rzeczy.

Macie jeszcze jakieś pomysły?  Jak używacie swoich ścian?


Mogą Ci się spodobać:

11 komentarze

  1. ale by mieć taką ścianę jak Carrie to trzeba ścigać terrorystów :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze marzyłam o byciu agentką ścigającą złoczyńców ;)

      Usuń
  2. Uważam, że jest to genialny pomysł! Zdjęcia, które zamieściłaś pokazują, że może to wyglądać nawet lepiej, niż ogołocone ściany :) Super funkcja dekoracyjna :) ściskam:*

    OdpowiedzUsuń
  3. świetne pomysły kochana :) na razie jeszcze mieszkam z rodzicami, więc za bardzo sobie nie poszaleję, ale jak już będę na swoim porządnie się tym zajmę. Jest wiele sposobów na to, by znaleźć jeszcze więcej przestrzeni :) buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę, że pomyślałaś o każdym pomieszczeniu, to dobrze, najważniejsze, żeby nic nie leżało pod nogami, bo nic tak nie irytuje jak potykanie się o walające się rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  5. moje pomieszczenie gospodarcze jest nawet podobne do tego na zdjęciu;D

    OdpowiedzUsuń
  6. świetne pomysły! u mnie ściany póki co puste, aż się prosi, żeby je jakoś zagospodarować :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zawieszanie rozmaitych przedmiotów na ścianach jest na pewno bardzo praktyczne, ale może również wywoływać wrażenie przeładowania i nadmiaru. Dużo zależy od wielkości pomieszczenia i od czasu, jaki w nim spędzamy. Kuchnia, łazienka, garaż, różne schowki - OK. W pokojach jest to sprawa do starannego przemyślenia.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie! W ogóle super tu jest :-) Cieszę się, że tu trafiłam! :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przydatne te inspiracje. Mnie już tylko ścian brakuje na moje projekty;)

    OdpowiedzUsuń